Säg hej till Philip! 👋
Philip Dyplin har som marknadschef på Blinto huvudansvaret för att utveckla vår övergripande marknadsstrategi – ett omväxlande jobb där han behöver vara både kreativ och analytisk.
Berätta lite om dina arbetsuppgifter!
Mycket av mitt jobb går ut på att ha koll på marknadstrender, konkurrenter och kundbeteenden, så att vi utifrån vad vi ser här kan ta fram en riktigt bra marknadsföringsstrategi. Det kan handla om att planera och genomföra kampanjer tillsammans med teamet på marknad, utvärdera och se vad som fungerar och om allt var relevant och genomtänkt och komma fram till vad vi eventuellt kan göra bättre.
Hur ser teamet ut?
I teamet finns content writers, kommunikatörer och UI/UX-designer, som tillsammans arbetar mycket med digitala kanaler för att skapa engagemang och synlighet. Min roll här är ofta att säkerställa att våra strategier är i linje med företagets mål och att vi når rätt målgrupper. När jag analyserar data från de insatser vi gjort rapporterar jag alltid dessa till ledningen så även här finns ett nära samarbete.
Vilka utmaningar har följt med att vi växt så snabbt och även expanderat internationellt?
En av de största utmaningarna har varit att snabbt anpassa våra marknadsföringsstrategier till en internationell publik. Med budgivare från hela Europa behöver vi förstå och anpassa oss till de olika marknadernas kulturella skillnader, regler och kundbeteenden. Det kräver att vi skräddarsyr vårt tillvägagångssätt för varje land utan att tappa en stark och konsekvent varumärkesidentitet.
Vad ser du för spännande utveckling just nu som rör din roll?
Hur allt utvecklas inom områden som marketing automation och AI, där vi bara har börjat skrapa på ytan av potentialen. Att kunna använda AI för att förutse kundbeteenden och anpassa budskap i realtid öppnar upp för möjligheten att interagera med våra målgrupper på ett mer personligt och skalbart sätt. Dessutom tror jag att marketing automation kommer att bli ännu mer sofistikerat och skapa helt nya sätt att engagera kunder.
Vilken är den roligaste satsningen hittills som du varit involverad i på Blinto?
Vi har hunnit med några stycken men jag tänker att det är när Blinto var officiell vattenpartner på Sweden Rock Festival 2024. Det var en hel del planering inför vår medverkan under festivalen och mycket personal som engagerades. Många detaljer skulle sitta och slutresultatet blev riktigt lyckat.